Do sortimentu Kolovny přibyla nová značka Patagonia. Co se skrývá za známým logem a barevným outdoorovým oblečením?
Zapamatujte si jméno Yvon Chouinard. Legendární horolezec, dobrodruh, úspěšný obchodník, vášnivý aktivista, ekolog a ochránce životního prostředí. To je zakladatel značky Patagonia, zaměřující se na outdoorového oblečení a doplňky pro tiché sporty jako je horolezectví, surfování, lyžování a snowboarding nebo rybaření a trailový běh.
Malý Yvon propadl horolezectví už ve svých 14 letech. Tehdy byly jistící pomůcky ještě v plenkách a skoby, které lezci používali, byly pouze z “měkkého” železa. V roce 1957 koupil Chouinard od švýcarského lezce první skobu z tvrdého a pevného železa a podle ní vyrobil svou vlastní. Brzy na to v zimních měsících vyráběl a prodával své skoby a v létě lezl v Yosemitech, Kanadě nebo v Alpách.
V roce 1963 už nezvládal pokrýt poptávku a tak se spojil s leteckým inženýrem a horolezcem Tomem Frostem. Během následujících let pod značkou Chouinard Equipment předělali design veškerého lezeckého vybavení a stali se významným výrobcem v USA. Horolezectví se ale stalo populárním sportem a Chouinardovi začaly vadit skoby, které lezci zanechávali ve skalách, a tak je přestal vyrábět. V roce 1970 si Chouinard přivezl ze Skotska dresy hráčů rugby, které byly z kvalitního materiálu a měly límeček. Ten skvěle zabraňoval odírání krku od jistících pomůcek při lezení. Yvon začal dres používat a okamžitě prodal dresy dalším lezcům.
Začal dovážet další trika z Nového Zélandu a Argentiny, pletené čepice, vlněné rukavice a bivaky. O oblečení byl obrovský zájem a tak nebylo jiné cesty než změnit strategii a začít vyrábět a prodávat oblečení pod svou značkou. Tak vznikla Patagonia, pojmenovaná po skalnaté oblasti Jižní Ameriky, jejíž vrcholky najdete i v logu společnosti.
Už od počátku se firma chovala zodpovědně a hledala způsoby, jak při výrobě svých produktů nezatěžovat planetu. Chouinard také podrobně zkoumal složení a vyvinul přelomové materiály. Patagonia tak byla prvním výrobcem, který představil fleecovou bundu. V dobách, kdy bylo sportovní oblečení nejčastěji v neutrálních šedých tónech, uvedla společnost na trh výrazné pestré barvy. Nejprve naučila své zákazníky vrstvení a poté vyvinula unikátní syntetický materiál Synchilla, který i přes svou poměrně tenkou vrstvu dobře hřál, odváděl pot a tím naopak odstranil i nutnost vrstvení.
V roce 1991 se společnost dostala do krize a stála na pokraji bankrotu. To jí však umožnilo přehodnotit přístup k výrobě a zavádět ještě šetrnější postupy výroby a hledat nové cesty k zákazníkovi, který takové odpovědné chování ocení. Patagonia začala vyrábět oblečení výhradně z organické bavlny a stala se také prvním výrobcem, který už v roce 1993 uvedl na trh fleece vyrobený z recyklovaných pet lahví. Firma si také zakládá na tom, aby prodané kusy oblečení byly nošeny tak dlouho, jak to jen jde. Na 72 místech světa nabízí svým zákazníkům opravu poškozeného oblečení. A výrobky, které zákazník už nebude používat, může vrátit zpět, společnost je pak zpracuje zpět na jednotlivá vlákna a tedy plně zrecykluje.
Bojem za ochranu přírody a životního prostředí se Patagonia stala pro miliony lidí nepřekonaným ideálem podnikání. Sám zakladatel, dnes 82 letý Yvon Chouinard popsal: „Všechno, co člověk dělá, vytváří více škody než užitku. Musíme tuto skutečnost přijmout a nenalhávat sami sobě, že je něco udržitelné. Když si to uvědomíme, pak se můžeme pokusit dosáhnout stavu, kdy budeme působit co nejmenší možnou škodu. To je věc, kterou se řídíme. Je to nekonečná snaha. Je to nedosažitelný vrchol. Nikdy se nedostanete až nahoru, ale to je samo o sobě cestou,“
Patagonia dlouhodobě finančně podporuje vědu a výzkum v oblasti ochrany životního prostředí. Od roku 1986 věnovala již přes 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun) neziskovým organizacím, každoročně odvádí 1% ze zisku, což je známá iniciativa 1% for the planet. Firma jde příkladem i v přístupu ke svým zaměstnancům, kde můžeme najít podobenství s Baťovým postupem. Zaměstnanci mohou využívat firemní školky, kde v dětech pěstují lásku k přírodě, kantýny s organickým jídlem nebo si jít o pauze prostě zasurfovat.
Myšlenky a přístup k podnikání si můžete přečíst v knize Yvona Chouinarda “Let my people go surfing”. Patagonia produkuje také krátké dokumentární snímky o přírodě a její ochraně. Je to opravdu jedinečná značka, která by se měla stát vzorem a inspirací pro všechny zakladatele a manažery světových firem. Planeta by nám jen poděkovala.